Pension funds: the new requirements for company directors and officers

  • Posted By Giovanna Aucone
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  • 16 September 2020
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It was published in the Official Gazette no. 220 of September 4, 2020, the Decree of the Ministry of Labour and Social Policies no. 108 of June 11, 2020 (also the “Decree”) containing the ‘Regulation on the requirements of professionalism and honourableness, causes of ineligibility and incompatibility, impeding situations and causes of suspension of persons who perform functions of administration, management and control at complementary pension schemes.

The Decree regulates: (i) the requirements of professionalism (ii) impediments, (iii) the requirements of good honour, grounds for ineligibility and incompatibility, (iv) grounds for suspension from office.

The provisions apply to:

  1. the legal representative, to the members of the board of directors and of the control body, as well as to the general manager of complementary pension schemes with legal subjectivity;
  2. those who perform the fundamental functions referred to in article 5-bis, paragraph 1, of decree no. 252 of 2005 in complementary pension schemes with legal subjectivity, as well as to external persons or parties of external entities employed by the same schemes to perform the aforementioned functions;
  3. the managers of open pension funds as per article 12 of decree no. 252 of 2005 and individual pension funds as per article 13, paragraph 1, letter b) of the same decree;
  4. the members of the representative body referred to in article 5 (5) of decree no. 252 of 2005;
  5. the members of the bodies, however, named, representing members of the supplementary pension schemes referred to in article 20 of decree no. 252 of 2005, set up as part of the assets of an individual company or institution.

Finally, it should be noted that for those persons in charge at the date of entry into force of the Decree, the lack of the professional requirements recently introduced and not provided for by the previous legislation is not relevant for the residual mandate.

 

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FONDI PENSIONE: I NUOVI REQUISITI PER GLI ESPONENTI AZIENDALI 

E’ stato pubblicato in Gazzetta Ufficiale n. 220 del 4 settembre 2020, il Decreto del Ministero del lavoro e delle politiche sociali n. 108 del 11 giugno 2020 (anche il “Decreto) recante il ‘Regolamento in materia di requisiti di professionalità e di onorabilità, di cause di ineleggibilità e di incompatibilità, di situazioni impeditive e di cause di sospensione dei soggetti che svolgono funzioni di amministrazione, direzione e controllo presso le forme pensionistiche complementari.

Il Decreto disciplina: (i) i requisiti di professionalità (ii) le situazioni impeditive, (iii) i requisiti di onorabilità, le cause di ineleggibilità e di incompatibilità, (iv) le cause di sospensione dalle cariche.

Le previsioni si applicano a:

  1. al rappresentante legale, ai componenti dell’organo di amministrazione e dell’organo di controllo, nonché al direttore generale delle forme pensionistiche complementari dotate di soggettività giuridica;
  2. a coloro che svolgono le funzioni fondamentali di cui all’articolo 5-bis, comma 1, del decreto n. 252 del 2005 nelle forme pensionistiche complementari dotate di soggettività giuridica, nonché alle persone esterne o ai soggetti delle entità esterne impiegati dalle medesime forme per svolgere le predette funzioni;
  3. ai responsabili dei fondi pensione aperti di cui all’articolo 12 del decreto n. 252 del 2005 e delle forme pensionistiche individuali di cui all’articolo 13, comma 1, lettera b), del medesimo decreto;
  4. ai componenti dell’organismo di rappresentanza di cui all’articolo 5, comma 5, del decreto n. 252 del 2005;
  5. ai membri degli organismi, comunque denominati, di rappresentanza degli iscritti nelle forme pensionistiche complementari di cui all’articolo 20 del decreto n. 252 del 2005, costituite nell’ambito del patrimonio di una singola società o ente.

Si precisa, infine, che per i soggetti in carica alla data di entrata in vigore del decreto, la mancanza dei requisiti di professionalità da ultimo introdotti e non previsti dalla normativa previgente non rileva per il mandato residuo.

 

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